top of page

יצירתיות והתהליך היצירתי



ישנה תפיסה רווחת שיצירתיות היא תכונה של יחידי סגולה, שנולדים איתה ולא ניתן ללמוד אותה.

אין הדבר נכון. אמנם יש אנשים שנולדים עם תכונות שמתאימות לחשיבה יצירתית יותר מאחרים אך בהיעדר סביבה תומכת ביצירתיות הם יכולים להיות פחות יצירתיים מאנשים שלא נולדו עם התכונה אבל גדלו לתוך סביבה שמפתחת את החשיבה היצירתית, סביבה שיש בה הרבה גירויים לכל החושים.

אחדהדברים שתומכים בחשיבה יצירתית היא גמישות מחשבתית. העניין עם גמישות מחשבתית הוא שמי שבין השאר אחראי עליה הם ההורים.

כאשר ההורים נותנים מקום לרגשות שליליים של הילדים כגון: עצב, כעס, פחד, מבלי לכעוס על הילד או לדחות אותו או לגרום לו רגשי אשמה, כך הילד מרגיש בטוח יותר בסביבת הרגשות הללו ויכול לחוות אותם בצורה רגועה מספיק כדי לאפשר לו לשלוט בהם כשהסיטואציה מבקשת ממנו.

כאשר נמנעת מהילד האפשרות לחוש בביטחה כשהוא חווה רגשות שליליים, מה שקורה לו זה שהוא מתחיל להתעלם מהם ולא נותן להם מספיק מקום בחיו וזה מיצר אצלו נוקשות מחשבתית וקושי להתגמש מול אנשים אחרים, להבין אותם ולשנות פרספקטיבה, ונקודת מבט.

הגמישות המחשבתית חשובה משום שכדי ליצור יש צורך ביכולת הסתגלות למצבים חדשים, באפשרות להיכנס לנעליים של אחרים, באמפטיה, וכתוצאה מכך נקודות מבט חדשות ונוספות מעבר לעמדה הטבעית.

הגמישות המחשבתית מאפשרת חשיבה הסתעפותית שבה ניתנים פתרונות רבים לבעיה אחת, כאשר הגמישות נעדרת מספר הפתרונות מוגבל.

הבשורה הטובה היא שזאת תכונה שניתן לפתח ולעבוד עליה בכל מיני דרכים, החל מהתנסות במצבים חדשים וכלה בעבודה על הגמישות הפיזית של הגוף.

כל יצירתיות מתחילה בדמיון. הדמיון הוא תכונה המאפיינת את כל בני האדם. הדמיון טומן בחובו תהליך מחשבתי בו עולים על הדעת דברים שאינם נתפסים בחושים, היכולת לחוות את העבר, לתכנן את העתיד ולראות בעיני הרוח מבנים ודברים שלא קיימים במציאות.

כאשר אדם משתמש בדמיון ומעלה רעיונות יצירתיים מבלי להוציאם לפועל, זה נשאר בגדר מחשבה בלבד. היצירתיות היא הדרך בה המחשבה הופכת להיות מחשבה יוזמת שמפתחת את הרעיון הראשוני שעולה בדמיון ומתאימה את עצמה לתנאים הקיימים במציאות עצמה בהתאם לצרכים שעולים, למשאבים ולסביבה.

החדשנות היא החלק שבו מיישמים בפועל את הפיתוח היצירתי לכדי משהו מוחשי שניתן לשימוש בעולם המציאותי.

אחד הדברים הנחוצים לתהליך היצירתי הוא לקיחת סיכונים, היכולת להתמודד עם כישלון ומפח נפש, היכולת לשבור מוסכמות ולעשות משהו חדש שלא התכוננו לו.

לשם כך דרוש אומץ, ביטחון עצמי וגמישות.

גם אילו תכונות שאפשר לשכלל ולפתח.

התהליך היצירתי לא קורה כך סתם בכל תחום. רוב היוצרים יוצרים בתחום ההתמחות הספציפי שלהם, במקום בו יש להם ידע רב ופרקטיקה.

היצירתיות באה לביטוי בצורתה הטובה ביותר כאשר היא מתבטאת בתחומי החוזקה.

נהוג לחשוב שיצירתיות קשורה רק באומנויות כמו ציור, עיצוב ושירה, אך זאת מחשבה שגויה.

למעשה החשיבה היצירתית קיימת בכל תחום התמחות מכל סוג שהוא לדוגמא: מתמטיקה, הנדסה, ניהול, רפואה, הוראה, מכירות ועוד...

היצירתיות באה לידי ביטוי בתחום המומחיות של האדם היוצר.

אחד הדברים החשובים בתהליך היצירתי היא ההזנה של המידע ברמה הויזואלית (ראייתית), האודיטורית (שמיעתית), הקינסטטית (רגשית) והחושית.

על מנת שלמוח יהיה מקור לשאוב ממנו את הרעיונות ולהעלותם בדמיון חשוב שהוא יהיה מלא בידע.

התהליך עצמו נעשה ברובד של הלא מודע בזמן שעוסקים בפעולות היומיומיות מבלי לחשוב על הדברים.

הלא מודע יוצר את הקשרים וההקשרים החדשים, מחבר בין כל מיני רעיונות ודברים שלא נראה בינהם קשר לפני ועל ידי החיבור שלהם נוצר דבר חדש ומקורי.

עם זאת הרבה פעמים יש התנגדות פנימית הנובעת ממניעים רגשיים, וקושי של הנפש להעלות דברים בזמן התהליך היצירתי. יש משהו בתהליך עצמו שמחבר אותנו למקומות נפשיים מהילדות שמבקשים תשומת לב וריפוי ולא תמיד הלא מודע משתף פעולה מתוך רצון להגן.

דבר נוסף התהליך היצירתי מנקה מהמודע את כל המידע הלא רלוונטי כדי לאפשר למידע חדש להיווצר במוח. התהליך הזה של הניקוי בא לידי ביטוי הרבה פעמים כדכדוך או תקופה שבה אין יכולת יצירתית בכלל, כאילו הראש ריק מרעיונות.

ברגע שמבינים שזה בסדר וזה חלק טבעי מתהליך היצירה עצמו ניתן לשחרר ולהבין שהמוח נמצא כרגע בתהליך של ניוח או דגירה על הרעיון אז עצם השחרור מהלחץ מאפשר לדברים לרקום עור וגידים בצורה מהירה ויעילה יותר.

כאשר ההפסקה מרגישה גדולה מידי יש כל מיני דרכים לעזור לה להשתחרר, אחת מהן היא ליצור את הקושי.

ניתן לצייר את הקושי, לשיר אותו, לרקוד אותו, לדבר אותו, לבטא אותו בכל דרך אפשרית וזה כשלעצמו מביא להקלה גדולה.

לסיכום, כדי לעודד את התהליך היצירתי חשוב לפתח גמישות מחשבתית ופיזית, להיות מוזן מידע איכותי שמעניין אתכם ונוגע בתחומי ההתלהבות והעניין שלכם, לקחת סיכונים, לפתח את הרעיונות שלכם למשהו שניתן ליישם במציאות, לחמול את עצמכם בתקופות בה אתם חשים לא יצירתיים ומדוכדכים, להיות אופטימיים ולסמוך על הלא מודע שיעשה את העבודה בלעדיכם, גם כשאתם עושים את המטלות היומיומית שלכם.


bottom of page